Ga HIER naar de VOORPAGINA | Wat is en wat doet Het Besef? Algemene informatie KLIK HIER

dinsdag 17 maart 2015

Heeft stemmen zin?

Ingezonden.
Provinciale verkiezingen 2015 - 18 maart 2015
Woensdag worden wij, de inwoners van Nederland, uitgenodigd om mee te doen aan de verkiezing. Vanuit alle mediahoeken wordt ons medegedeeld dat wij moeten gaan stemmen. En waarom? (volgens de berichtgevingen). Het is ons democratisch recht, als je niet stemt mag je ook niet 'meepraten' en het is, volgens de berichten, goed dat je je eigen volksvertegenwoordiger terugziet in de provincie en in de Eerste Kamer.
Kortom de Nederlandse democratie is een feest!

Maar ja, als je er eens goed over nadenkt... Is dit de weg van de democratie? Dilemma? Wel stemmen niet stemmen. Als je stemt dan 'kom je op'. Je ondersteunt de democratie, zoals democratie aan ons wordt voorgespiegeld. Als je niet stemt, dan wil je geen verandering. Dilemma...
Ik zit met deze overweging.

Niet stemmen heeft geen nut en wel stemmen wel?
Ook al stemmen er woensdag maar 1000, 100, 10 of minder mensen. Alle zetels worden normaal verdeeld. Er blijven geen zetels over. Als minder dan 50% van de stemgerechtigden stemmen, dan vertegenwoordigt deze minderheid de meerderheid. En donderdag gaat iedereen weer vrolijk verder. Stemmen er meer dan 50%. Dan is dit een bevestiging van het thema: 'Wij zijn goed bezig' en donderdag gaan we weer over tot de orde van de dag.

We zouden dus een punt maken als NIEMAND een stem uitbrengt. Dan is het onmogelijk om de zetels te verdelen. Dus.. niet stemmen is een keuze, maar dan moeten we allemaal niet gaan stemmen. En dat is een utopie. Heeft stemmen dan nog zin?
Mijn mening is: stemmen heeft geen nut.

Eenvoudig dus. Of je nu wel of niet stemt:
Er vindt een herverdeling van de zetels plaats en 'That's it'.

En dat laatste bied mij als inwoner van Nederland nog één kans.
Namelijk het volgende: laten we met ons allen 'verrassend' stemmen.
Zoek in jouw provincie een partij die 1. een echte maatschappelijke verandering wil en 2. niet echt voorbereid is op veel zetels. Als zo'n partij in jouw provincie de dienst uit gaat maken, dan is dat een klein stapje richting maatschappelijke vernieuwing. Natuurlijk zal het regeren door zo'n partij mislukken. Maar het geeft in elk geval een duidelijk beeld dat er verandering moet komen en er heerst tijdelijk onrust. En onrust zorgt voor beweging.

Stemmen we traditioneel, dan zitten we weer vier jaar vast aan volksvertegenwoordigers die toch maar doen wat zij zelf willen. (onder het mom van 'U heeft ons gekozen, wij komen op voor uw belang'.
Als u gaat stemmen. Zaai met mij een beetje mee en stem verrassend!
Veranderingen ontstaan nooit in de politiek, maar altijd vanuit de bevolking. Al zou ik het liefst mijn stem niet uitbrengen. Ik heb geen behoefte om de huidige verouderde democratie te steunen en als ik stem dan wordt mijn stem geteld als 'ondersteuner van dit systeem'. En eigenlijk wil ik dat niet. Dilemma's dus.

Eén ding is zeker. Als ik ga stemmen, dan stem ik niet op één van de 'traditionele' partijen.
Ik wil niet nog eens verantwoordelijk zijn voor 4 jaar 'ons kent ons'.

Wist u trouwens dat de 'traditionele partijen' in het geheim al globaal weten hoe het provinciaal bestuur er uit moet gaan zien? Arrogantie van de macht! Dus stem 'anders' als je je stem wilt laten horen. Om de blindheid en de arrogantie van de macht een klap in het gezicht te geven.


(Naam inzender bij Het Besef bekend)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten